Förändringar leder framåt

För ett år sedan ville jag hoppa av men nu kan jag tänka mig hänga kvar minst ett år till.

Det var så glädjande att höra att hen kände så. Jag tog åt mig. Jag var en del av framgången även om jag inte var där. Gruppen jag hade satt samman fungerade bra. Det jobbiga hade försvunnit. Jag hade gjort nödvändiga prioriteringar och valt bort vissa till förmån för andra. Det visade vara ett genidrag. Så klart. När en vågar förändra även om en vet att det stöter på motstånd blir det bra. Det grovjobb som jag drivit under ett antal år har satt en plattform som håller. Även om en hoppar på den.

Tacka vet jag backar

Att spring lopp tycker jag kryddar min löpning. Det är pirrigt vid start och det är kul att spurta i mål. Loppen har blivit en viktig del av min löpning. Att jag i stort har förbättrat mina tider har så klart bidragit till att jag gärna ställer mig på startlinjen. Under förra året insåg jag att ge det där lilla extra tydligen inte var så enkelt. Jag tror helt enkelt att jag behöver gå in i väggen under ett lopp för att inse att jag överlever. I lördags skulle jag springa Women’s health half marathon och tänkte innan att runt 1.33 borde jag kunna springa eftersom jag tar mig runt ett terränglopp på 2 mil på den tiden. Men icke sa Nicke. Benen kändes tunga. Jag blev omsprungen av andra löpare på lätta ben. I mål på 1.39.19 kände jag mig inte alls nöjd. Blev dock lite nöjdare efter en massage av lår och vader som Axelsons bjöd på efter loppet. Faktum var att jag under loppet funderade på om det inte är så att jag ska sluta att springa lopp eftersom det kändes som om benen inte ville få mig runt banan.

Efter gårdagens Salomon City Trail tror jag dock att det helt enkelt är så att jag ska välja typ av lopp. Flacka lopp är inget för mig. Det behövs backar, uppför och nerför, för att jag ska känna flyt i benen. Backar där jag kan med fullt fokus ta mig upp och nerförslöpning där jag kan återhämta mig. Liksom förra året när jag sprang detta lopp hejade jag och peppade de jag mötte och sprang med. Det ska jag ju göra jämt :). Det ger en extra dimension och gör loppet så mycket roligare för mig och även andra – de ler ju! Mot slutet sa löparen bakom mig ‘du är så full av energi och peppande men jag orkar inte hänga på längre’. Så kan det så klart vara men hoppas jag gav hen lite mer energi.

glad löpare

Glad och nöjd efter Salomon City Trail

tveksamt löpsteg

Inte så stolt över detta löpsteg som fångades på Women’s health half marathon

 

Förstå att andra inte är som du är din viktigaste chefsegenskap

Under årens lopp har jag gjort ett antal personlighetstester. Att svara på frågorna är inte alltid lätt – är detta jag eller är det den jag vill vara eller är det den jag förväntas vara. Att få svaren är däremot mycket intressant. Ens egna beteende bekräftas samt att en kan få förståelse för hur en uppfattas hos andra. Att känna sig själv och dra nytta av det är en stor tillgång. En kollega som gjort ett personlighetstest sa när hen gick igenom det ‘men så tänker väl alla’ och fick till svar ‘nej, alla tänker inte så’. Att förstå att inte alla tänker som du eller är som du är en viktig insikt för alla. En digitalchef på en bank påpekade vikten av att testa satsningar som ska göras på kunderna eftersom hen inte var en typsik kund. Och som chef skulle jag säga att det är en av dina viktigaste kunskaper – att förstå att andra inte tänker och är som du.

Det är skillnad på att borsta tänderna och att göra rent tänderna

Det är skillnad på att borsta tänderna och att göra rent tänderna.
Petra Månström

Svårigheten med att vara här och nu är något som jag delar med många. På möten kan en tydligt se att vissa jobbar med annat än det som det pratas om på mötet. ‘Jag ser att du inte lyssnar’ är en fras jag för ofta hör mina barn säga. Sitter en och lyssnar känns det ibland som om det förs parallella monologer vid ett bord där flera personer sitter. Igår tittade jag på Svett och etikett där Kalle Zackari Wahlström löptränade. Han hade svårt att hitta lugnet i att springa och träffade därför Yamina Enedahl som fridyker. Hon pratade om andning, att andas med magen, för att hitta närvaron och kunna fokusera. Jag tänkte på det när jag spring morgonrundan imorse. Ibland var huvudet fullt av tankar men sedan kunde jag ibland inse att jag har sprungit en stund utan att tänka på något alls. När Charlotta Fougberg skulle komma tillbaka till löpningen igen efter sin överträningen använde hon sig av mindfullness. Hon tränade på att bara tänka på att borsta tänderna. Funkade inte det så tänkte hon ‘andas in, andas ut’. Jag ska, då och då, se till att göra rent mina tänker och inte borsta dem.

Här dras konsekvensen av att inte vara här och nu några snäpp till – att inte hålla reda på vilken skopa du är på vid kaffebryggningen kostar.

 

Fram för bättre möten

Usch, vi har bara möten.
När ska en göra allt som det pratas om på alla möten?

Pappan satt där i pausen på sonens fotbollsmatch och suckade. Det han ger uttryck för känns igen hos många. Alla dessa möten. Till vilken nytta? Att kommunicera är grundläggande för att saker och ting ska flyta på och gå åt det håll som är tänkt. Möten är en viktig del i den kommunikationen. Några enkla sätt för att få bättre möten är följande

  • Bestäm syftet med mötet – ska vi diskutera? besluta?
  • Fundera på vilka som behöver vara med på mötet – bjud bara in de som behöver vara med. Om någon inte behöver vara med på hela mötet bjud in hen under en del av mötet.
  • Sätt agenda för mötet och distribuera till alla mötesdeltagare.
  • Distribuera underlag till alla mötesdeltagare innan mötet.
  • Gå igenom agendan vid mötesstart.
  • Sätt mötesregler – exempelvis bara den som presenterar eller antecknar får ha dator uppe.
  • Som mötesdeltagare – kom förberedd!
  • Sammanfatta mötet vid mötets slut.
  • Distribuera anteckningar så snart som möjligt efter mötets slut.

Ett annat tips för bättre möten som min man tog upp igår är att avsätta lite tid i början på ett möte åt de mindre viktiga frågorna samt ta de frågorna stående.

Glöm inte heller bort att syftet med ett möte bara kan vara att prata av sig.

Gör tvärtom och skaka om

Borsta tänderna med andra handen. Ta en annan väg till affären. Köp ett annat märke på mjölken.

Vi kör ofta på i samma hjulspår, både i hjärnan och mer tydligt när vi sitter på samma plats vid bordet eller beställer samma mat när vi går på restaurang. En av mina idoler, Anna som är klok som en bok och som har gett ut böcker samt skriver låtar, uppmanade mig idag att göra tvärtom i helgen. I det lilla. För att skaka om.

Poddtips i påsk

Poddar är sällskap när jag pendlar till jobbet. Tar en promenad på lunchen. Fixar i trädgården. Jag lyssnar på Genier, Anja och Julia, Skapelsen och några fler. I påsk rekommenderar jag följande lyssningar i soffan, trädgården eller var du nu befinner dig.

Veckans viktigaste intervju med Alexander Bard
Veckans viktigaste intervju med Torbjörn Tännsjö
Gertrude Bell – den modiga och modeintresserade grundaren av Irak
Muslimskt mode – mer än bara hijabs, jilbabs och kaftaner
Den rikaste procenten
Björn Ranelid